Zľavový kupón kód uplatní kód: SCITECPRO2022

Čo je srvátkový proteín a prečo ho užívať?

  • Uverejnil: ScitecPro.sk
  • Zverejnené dňa: 02.05.2022 12:12:50
  • Prečítané: 207
Čo je srvátkový proteín a prečo ho užívať?
Srvátkový proteín delí na tri ďalšie skupiny, a to srvátkový koncentrát (whey concentrate), srvátkový izolát (whey isolate) a srvátkový hydrolyzát (hydrolyzed whey isolate.

Obsah článku

Ak chcete budovať svaly alebo vyrysovať svalstvo, bez proteínov sa jednoducho nezaobídete. Bielkoviny sú základnou stavebnou jednotkou bunky. Podľa individuálnych genetických dispozícii a finančnej situácie si musíte určiť, čo bude pre vás najideálnejšie a podľa toho sa rozhodnúť, ktorý konkrétny proteín si kúpite.

Kritérie pri výbere proteíny

  • zdroj bielkoviny
  • množstvo bielkovín na 100 g výrobku
  • chutnosť a rozpustnosť proteíny
  • kúpná cena proteiny

Zdroj bielkoviny

Rozdelenie srvátkového proteíny podľa výrobného procesu

Srvátkový proteín sa podľa výrobného procesu delí na tri ďalšie skupiny, a to srvátkový koncentrát (whey concentrate), srvátkový izolát (whey isolate) a srvátkový hydrolyzát (hydrolyzed whey isolate).

Srvátkový koncentrát (whey concentrate)

Považuje sa z týchto troch spomínaných za najmenej kvalitný. Je vyrobený zo sladkej mliečnej srvátky. Pomer bielkovín je od 35-89%. Je horšie stráviteľný, obsahuje viacej tuku a sacharidov ako izolát a hydrolyzát. Má však vysoký obsah rozvetvených BCAA a patrí k pomerne ekonomickým zdrojom bielkovín.

Pre toho, kto je limitovaný finančným rozpočtom, bude toto dobrá voľba, ako dať telu slušnú kvalitu za rozumný peniaz.

Srvátkový izolát (whey isolate)

Srvátkový hydrolyzát je najkvalitenšie medzi proteínmi. Hydrolyzovaná srvátka je čiastočne predtrávená a tým ešte lepšie využiteľná ľudským organizmom. Proteínové častice sú rozdelené na peptidy. Nevýhodou je len vyššia cena.

Podľa druhu výroby sa delí na dve skupiny:

  • Mikrofiltrovaný srvátkový izolát (cross flow microfiltered whey isolate) - má vyšší podiel bielkovín ako koncentrát 90-95%, minimum tuku a sacharidov, veľmi dobre znášaný a ľahko stráviteľný aj ľuďmi s laktózovou intoleranciou (neznášanlivosť na laktózu). Obsahuje vysoké množstvo rozvetvených aminokyselín BCAA, vápnik. Obsahuje glykomakropeptidy, ktoré priaznivo vplývajú na imunitný systém človeka.
  • Srvátkový izolát vyrobený iónovou výmenou (ion-exchange whey isolate) - sa vyrába z čerstvej sladkej srvátky. Má približne o 5% viacej bielkovín ako mikrofiltrovaný izolát. Je výborne rozpustný a dokonale využiteľný. Neobsahuje tuk, ani laktózu.

Ostatné druhy zdrojov proteínov

Hovädzí proteín (beef protein)

Hovädzie bielkoviny sú vo výžive najmä silových športovcov veľmi dôležité, najmä pre vysoký obsah železa a vitamínov skupiny B. Tieto prispievajú k lepšiemu využitiu živín a energie. Jedná sa o špeciálne upravenú hovädziu bielkovinu, ktorá je niekoľkokrát viac koncentrovaná, než mäso. Obsahuje vysoké množstvo kreatínu, aminokyselín, najmä BCAA. Tie podporujú lepšiu regeneráciu, znižujú katabolizmus a zvyšujú športový výkon. Výhoda hovädzích proteínov je tá, že ľudia s laktózovou intoleranciou ho môžu konzumovať absolútne bez obáv vzniku tráviacich ťažkostí, alebo pocitov plnosti.

Vaječný proteín (egg protein)

Vaječné proteíny vyrobený z čistých vaječných bielkov, má vysokú biologickú hodnotu. Obsah bielkovín 80-84%. Výborný zdroj aminokyselín. Jeho nevýhodou je niekedy horšia rozpustnosť.

Mliečny proteín (milk protein isolate)

Mliečné proteíny sú vyrábaný izolovaním kazeínu a srvátky spoločne. Má vysokú biologickú hodnotu. Obsah proteínov do 90%. Dlhšie sa vstrebáva

Kazeín proteín (calcium caseinate)

Kazeínové proteíny sa vyrába sa z čerstvého mlieka. Predstaviteľ typických pomalých bielkovín. Posledné štúdie dokazujú, že je vhodné konzumovať kazeínový proteín spolu so srvátkovým proteínom bezprostredne po tréningu. Tým sa postará o dlhodobejšie zásobenie svalov aminokyselinami. Ideálne je konzumovať ho na noc spolu s „dobrými“ tukmi, alebo kedykoľvek počas dňa, kedy viete, že sa nedostanete ku klasickému jedlu. Má vysoký obsah glutamínu.

Sójový proteín (soy protein isolate)

Sójvoé proteíny vyrábajú zo sójovej múky. Obsah bielkovín do 90%, vysoký obsah BCAA, glutamínu a arginínu. Sója ako jediný rastlinný zdroj proteínov disponuje všetkými esenciálnými aminokyselinami. Zvyšuje hladinu tyroxínu (hormón štítnej žľazy), ktorý priamo vplýva na zrýchľovanie metabolizmu. Veľká polemika sa vedie o možných estrogénnych účinkoch sóje. Zapamätajte si, že sója nemá vedecky potvrdené, že vplýva na znižovanie testosterónu a zvyšovanie estrogénu.

Ostatné druhy proteínov, ako sú pšeničný proteín, ryžový proteín, hráškový proteín, kvôli ich nedostatočnej biologickej hodnote sa nám javí kúpa takéhoto proteínu ako neefektívna a nebudeme ďalej analyzovať.

Množstvo bielkovín na 100 g výrobku

V tomto prípade platí pár zásad, ktorými by ste sa mali riadiť a zohľadňovať ich pri výbere proteíny. Hlavný dôraz treba klásť na vašom telesnom type a cieľoch, ktoré chcete dosiahnuť.

Proteíny do 65% bielkovín

Patria proteíny medzi nižšej úrovni. Proteíny tejto skupiny sa vyznačujú cenovou dostupnosťou a ich zloženie je najčastejšie riešené miešeaním viacerých druhov proteínových zdrojov, doplnené jednoduchými cukrami vo forme dextrózy, alebo glukózy. Práve nižši obsah proteínov doplnený vhodnými sacharidmi tvorí ideálnu voľbu pre ektomorfov, ale tiež aktívneho kulturistu v mimosúťažnom období. Ak ste typický endomorf, teda máte tendenciu naberať tuk, volil by som proteíny s vyšším obsahom bielkovín.

Proteíny od 66% do 75% bielkovín

Najväčšie množstvo predávaných proteínov patrí v tomto kategórií. Pre výrobcov aj spotrebiteľov je toto ideálna cesta. Výrobky tejto skupiny by som odporúčal konzumovať všetkým telesným typom. Proteíny sú vyrábané väčšinou so srvátky, sú cenovo prijateľné a zložením kvalitatívne dostačujúce.

Proteíny od 76% do 85% bielkovín

Keď už chcete výbornú kvalitu ale stále nemáte na kategóriu vyššie a ak sa chcete telu odvďačiť po tvrdom tréningu, doprajte mu niečo z tejto skupiny.

Proteíny nad 86% až do 100% bielkovín

Najkvalitnejšie protein čo na trhu môžete kúpiť. Cena zodpovedá obsahu vo vnútri. Prevažná časť proteínov sú hydrolyzáty. Proteíny vhodné do predsúťažnej diéty a do diét s nízkym obsahom sacharidov. Kto nie je limitovaný financiami výborné riešenie a voľba proteínového koktailu.

Chutnosť a rozpustnosť proteíny

Ochutené proteíny môžu byt veľmi odlišný. Štandarné príchutí sú napr. čokoládová, vanilková, jahodová a niekto napr. prioritozuje neochutenö proteíny. Nie každému záleží na tom, akú príchuť konzumuje, ale kto si prešiel predsúťažnou diétou môže potvrdiť, že proteín je okamih dňa, na ktorý sa dokážeme fakt tešiť.

Kúpná cena proteiny

Stále jeden z najdôležitejších faktorov pri kúpe proteiny je cena. Tu je to len a len vo vašej réžii, na čo máte a ako investujete. Podľa vašich cieľov a genetiky zhruba viete, kam sa máte orientovať. Jediné na čo by som chcel upozorniť, že tu platí jedno dôležité pravidlo čím väčšie balenie, tým ekonomickejšia investícia. Je to síce naraz dosť veľká položka, ale kupovať malé balenia pod jeden kg príliš rozumné nie je.

Nezabúdajte, že sa jedná len o doplnok výživy, takže podstatnú časť príjmu bielkovín by malo tvoriť jedlo. Proteínom treba telu dodávať živiny, keď to najviac potrebuje a najlepšie využije rýchlosť vstrebávania, to znamená, ihneď po tréningu a ráno po prebudení, aby sme sa dostali ihneď do anabolického stavu.

Späť na začiatok