Vitamín C: všetko čo o ňom musíte vedieť

  • Uverejnil: ScitecPro.sk
  • Zverejnené dňa: 2020-04-19T21:12:59+00:00
  • Prečítané: 20693

Vitamín C je najznámejší vitamín na celom svete. Už aj malé deti vedia, aký je dôležitý tiež vedia, že sa nachádza napr. citrónoch. V dnešnom článku si povieme viac o jeho charakteristike, benefitoch na ľudské telo, správnej dávke a aj o tom, v ktorých potravinách ho nájdeš najviac.

Vitamín C: všetko čo o ňom musíte vedieť

Čo je to vitamín C?

Vitamín C je kyselina L-askorbová alebo E300. Je to vitamín patriaci do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. Je citlivý na teplo a oxidáciu a preto každé tepelné spracovanie to znamená že konzervovanie alebo sušenie potravín obsahujúce Vitamínu C spôsobuje jeho úbytok. Ak si chcete odložiť ovocie či zeleninu na neskôr a chcete zachovať maximum vitamínu C, zamrazte ho.

Aké su benefity Vitamínu C na ľudské telo?

Vitamín C je všestranný vitamín, ktorý pozitívne účinkuje takmer na celé telo. Vitamín C je prospešný napríklad:

  • pre zdravie očí,
  • pomáha udržiavať pevnosť ciev,
  • podporuje rast kostí a zubov,
  • pri prechladnutí a chorobách dýchacích ciest,
  • podporuje vznik kolagénu (ktorý je dobrý pre vlasy, pokožku a nechty),
  • pomáha znižovať krvný tlak,
  • pomáha zmierňovať úbytok chrupavky,
  • spolu s vitamínom E pomáha predchádzať spáleniu kože,
  • znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení,
  • stimuluje tvorbu bielych krviniek a posilňuje imunitu tela,
  • odstraňuje z tela škodlivé voľné radikály,
  • pri liečení kožných ochorení,
  • podporuje vstrebávanie železa,
  • je potrebný pre tvorbu neurotransmiterov,
  • znižuje hladinu LDL cholesterolu v krvi,
  • potláča symptómy osteoartritídy.

Optimálna denná dávka

Odporúčaná denná dávka (RDA) pre dospelého človeka je 75-90 miligramov. Fajčiari by mali prijať o 35 mg na deň viac a kojace matky by mali prijať denne aspoň 120 mg. Avšak, aj výrazne vyššie dávky (500-2 000 mg) na deň majú svoje opodstatnenie a sú úplne bezpečné. Zvýšený príjem vitamínu C by sme mali mať najmä v zimných mesiacoch, keď mame slabšiu imunitu a je väčšia šanca vzniku ochorenia a pri zvýšenej fyzickej záťaži.

Vitamín C je vhodné prijímať spolu so železom, síce to nepomôže nijako príjmu vitamínu C, ale naopak, pomôže to vstrebávaniu železa. Vitamín C premieňa ťažšie vstrebateľnú formu železa na inú formu, ktorú ľahšie absorbuje naše telo.

Pri nedostatočnom príjme vitamínu C sa môžu prejaviť príznaky ako napríklad:

  • problémy so zubami - opuchy, kazy, krvácajúce ďasná,
  • slabé hojenie rán a nedostatočná obrana pred infekciami,
  • žalúdočné problémy,
  • spomalenie rastu,
  • vysúšanie pokožky,
  • oslabenie kostí,
  • vznik deformít kĺbov.

Čo sa stane ak príjímate nadbytok vitamínu C? Po prijatí vysokej dávky Vitamínu C môže dôjsť k žalúdočným problémom, ale všetko, čo z nej telo nevyužije vylúči obličkami.

V ktorých potravinách sa nachádza najviac vitamínu C?

Možno aj vám Vaša mamička opakovala, aby ste si dali pomaranč alebo mandarínku, lebo obsahujú vitamíny. Citrusové ovocie ich rozhodne obsahuje, takže s chuťou do toho. Nezabudnite ani na:

  • šípky,
  • ružičkový kel,
  • brokolica,
  • paprika,
  • pomaranč,
  • limetka,
  • karfiol,
  • mrkva,
  • chilli papričky,
  • chren,
  • tymian,
  • kiwi,
  • čierne ríbezle,
  • brusnice,
  • jahody.

Produkty súvisiace s týmto príspevkom

Rýchle doručenie

Rýchle doručenie

Objednávky odoslané pred 12:00 doručujeme nasledujúci pracovný deň.

Doprava zdarma

Doprava zdarma

Nákupte nad 69€ a dopravu máte zadarmo.

Záruka vrátenia peňazí

Záruka vrátenia peňazí

Do 14 dní môžte tovar vrátiť bez udania dôvodu.

Zákaznícka podpora

Zákaznícka podpora

Kontakujte nás a radi Vám poradíme.

Späť na začiatok